luni, 30 august 2010

De ce esueaza proiectele?

Sunt multe motivele pentru care un proiect esueaza, de la lipsa de experienta a managerului de proiect, la motive si cauze independente de proiect, cum ar fi o catastrofa naturala sau de alta natura.

Ne-am propus sa va prezentam principalele 10 cauze pentru care un proiect poate esua ne insistand in mod special pe lipsa de pregatire si experienta a managerilor de proiect, subiect pe care il vom dezbate intr-o tema viitoare.

Iata cele 10 cauze:

1. Resurse insuficiente - in cazul in care managerul de proiect constata ca nu are suficiente resurse si buget inca de la inceputul proiectului pentru ducerea la bun sfarsit al proiectului este recomandabila o discutie cat mai repede cu sponsorul de proiect pentru realocare bugetara inainte de demararea proiectului;

2. Termene imposibile - este situatia in care inca de la inceput termenul solicitat de finalizare a proiectului era imposibil de atins. Este din nou recomandabil ca in momentul in care managerul de proiect constata ca termenul de finalizare a proiectului propus sau impus este imposibil de atins sa discute cu sponsorul de proiect de extinderea termenului, justificand motivele care stau la baza acestei solicitari, poate sponsorul sau clientul nu a luat in calcul anumite aspecte in momentul in care a stabilit termenul. Nu uitati niciodata ca aveti nevoie de suficient timp atat pentru livrarea rezultatelor proiectului cat si de o rezerva pentru situatii neprevazute cand anumite activitati din motive dependente sau independente de voi pot dura mai mult decat s-a planificat.

3. Comunicare defectuoasa - este una din cele mai frecvente erori care conduc la situatii dificile in cadrul unui proiect si deseori la esec. Un astfel de caz este atunci cand managerul de proiect, din diverse motive, deseori din motive egoiste si pur personale, nu comunica sponsorului sau chiar echipei statusul proiectului. Toata lumea crede ca proiectul decurge linistit si fara probleme pana cand termenul planificat este depasit. Este important sa comunicati din timp echipei si stakeholderilor direct afectati de proiect orice deviatie fata de cele planificate. Nu ascundeti aceste lucruri. Spunand aceste lucruri din timp aveti posibilitatea ca impreuna cu ei sa recuperati deviatia si sa repuneti proiectul in grafic.

4. Lipsa concentrarii - este intalnit in general in situatiile in care echipa de proiect nu prea stie exact ceea ce se asteapta de la ei astfel ei isi pierd concentrarea si chiar interesul fata de proiect. Este cazul in care li se traseaza o sarcina fara a li se spune ceea ce este necesar legat de acest job si fara a li se trasa termene si obiective legat de sarcinile de executat. Toti membrii echipei de proiect ar trebui sa aiba obiective, termene si acestea ar trebui monitorizate permanent pe parcursul fiecarei etape sau faze ale proiectului.

5. Moralul scazut - este atunci cand echipa de proiect este demotivata si in consecinta nu livreaza nimic la timp. Daca doriti ca fiecare sa livreze rezultatele in termenele si la calitatea setata, atunci trebuie sa-i motivati prin recunoastere si recompensare. Este important ca managerul de proiect sa aiba un nivel foarte ridicat de automotivare, numai avand o atitudine relaxata si o abordare pozitiva si sanatoasa poate inspira si pe altii la acelasi lucru.

6. Suportul oferit de sponsor - apara ca o problema ce poate genera esec atunci cand managerul de proiect primeste foarte putin suport si sprijin din partea sponsorului. Asta se intampla cand sponsorul nu este disponibil pentru rezolvarea problemelor ce inerent apar in fiecare proiect sau nu ofera resurse suplimentare sau sprijin financiar cand este nevoie justificata. In astfel de situatii este recomandabila o discutie deschisa si sincera cu sponsorul de proiect, in care sa-i spuneti franc ce aveti nevoie si cand.

7. Pierderea scopului - se intampla in situatiile in care scopul se tot schimba pe parcursul derularii proiectului si astfel nu exista niste obiective clar fixate. La fiecare schimbare se pierd resurse si timp, astfel ca un control al schimbarilor este critic. Scopul trebuie foarte clar definit si daca totusi pe derularea proiectuluu este nevoie de schimbare sa va asigurati ca cererea de schimbare este aprobat in mod formal de sponsor si beneficiar.

8. Lungimea termenului de finalizare a proiectului - este in situatiilein care termenul de realizare a proiectului este mult prea lung. In decursul timpului cerintele clientului se pot modifica, de aceea in astfel de cazuri este mai bine sa spargeti proiectul in proiecte mai mici pe care sa le livrati ca si proiecte de sine statatoare, chiar daca din punct de vedere functional rezultatele lor sunt inlantuite.

9. Lipsa instrumentelor potrivite - poate conduce la haos si la dificultati de planificare, monitorizare, control si evaluare, crescand probabilitatea de aparitie a erorilor de planificare sau executie. Utilizand instrumente de foarte buna calitate cum ar fi templaturile, formularele, registrele, procesele si metodologiile de proiect cresteti considerabil sansa de succes al proiectelor.

10. Implicarea clientului - in cazul in care clientul se implica foarte putin sau deloc in derularea proiectului s-a dovedit fatal la multe proiecte. Este vital sa va asigurati clientii implicati pe tot parcursul proiectului pentru a fi permanent siguri ca ceea ce livrati corespunde in totalitate cu cerintele sale. Nu uitati niciodata ca un proiect este cu adevart un succes doar in momentul in care clientul este satisfacut de rezultate.

Sursa: www.finantare.ro

marți, 24 august 2010

UE: Reguli simplificate pentru accesul la fonduri europene

Uniunea Europeana a adoptat recent noi masuri in vederea simplificarii normelor de gestiune a fondurilor structurale si de coeziune. Modificarile ar trebui sa contribuie la facilitarea accesului la fonduri si sa accelereze fluxurile de investiţii intr-o perioada in care bugetele publice se afla sub presiune, se arata intr-un comunicat de presa al Departamentului pentru Afaceri Europene.

Cele mai importante masuri cu caracter legislativ adoptate vizeaza simplificarea unor cerinte privind managementul financiar, prin modificarea Regulamentului 1083/2006, si extinderea eligibilitatii actiunilor finantate prin Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDER) la interventiile privind locuintele din comunitatile marginalizate, prin modificarea Regulamentului 1080/2006.

Pentru a creste gradul de absorbtie al fondurilor structurale si a veni in sprijinul beneficiarilor, noul regulament 1083/2006 prevede printre altele introducerea unui plafon unic de 50 milioane EUR cu caracter general, destinat tuturor tipurilor de proiecte majore care solicita aprobarea Comisiei, dar si posibilitatea de a finanta proiecte majore prin intermediul mai multor programe: de exemplu construirea unui tronson important de autostrada care traverseaza diferite regiuni poate acum sa fie cofinantat de mai multe programe regionale.

Potrivit DAE, modificarile Regulamentului vor conduce la simplificarea procedurii de revizuire a programelor in vederea unei adaptari mai rapide la provocarile actuale precum si a normelor privind proiectele „generatoare de venituri": pentru a reduce sarcina administrativa a statelor membre, veniturile vor fi in prezent monitorizate numai pana la incheierea programului respectiv.

O alta masura prevazuta de noul regulament prevede posibilitatea de a crea sisteme de imprumut pentru a stimula cheltuielile in domeniul eficientei energetice si al energiilor regenerabile la nivelul locuintelor si orientarea unor avansuri suplimentare in valoare de 775 milioane EUR (4% din FSE si 2% din Fondul de coeziune) catre state membre care au primit un imprumut in cadrul sistemului FMI al balantei de plati sau care au inregistrat o scadere mai mare de 10% a PIB: aplicarea acestor doua criterii priveste Romania, alaturi de Estonia, Letonia, Lituania, Ungaria.

Modificarile aduse Regulamentului 1083/2006 au in vedere inclusiv flexibilizarea regulii de dezangajare automata (obligatia statelor membre de a restitui sumele necheltuite). Astfel, in prezent, daca fondurile alocate in 2007 nu au fost cheltuite pana la sfarsitul anului 2009, acestea se intorc automat la bugetul UE. Modificarile vor permite ca fondurile angajate pentru 2007 sa fie cheltuite de-a lungul unei perioade mai indelungate.

Cealalta modificare legislativa importanta face posibila utilizarea Fondului European de Dezvoltare Regionala pentru imbunatatirea locuintelor din comunitatile marginalizate in toate statele membre. Legislatia privind fondurile structurale a fost anterior foarte restrictiva in materie de investitii in locuinte, eligibilitatea fiind limitata la cele douasprezece noi state membre ale UE si la renovarea locuintelor colective existente in zonele urbane. Interventiile in afara zonelor urbane sau cele care vizau inlocuirea locuintelor vechi cu unele noi nu puteau fi eligibile.

Noile prevederi pot contribui la imbunatatirea conditiilor de locuit ale categoriilor defavorizate, ele vizand in special comunitatea roma din Europa Centrala si de Est, se mai precizeaza in comunicatul DAE.

Sursa: www.finantare.ro

marți, 17 august 2010

Cum se construieste un proiect?

In cazul unora dintre finantatori, inainte de realizarea propriu-zisa a proiectului de finantare, este necesara trimiterea unei scrisori de intentie, constand intr-o prezentare generala a proiectului care trebuie sa indice cu claritate relevanta problemei vizate si a solutiei propuse, perioada de desfasurare si costul estimativ.

Aceasta scrisoare are rolul de evita situatiile in care solicitantii consuma resurse importante pentru realizarea unor proiecte de finantare care insa au de la inceput sanse reduse de a fi aprobate (lipsa de interes a finantatorului pentru problema vizata prin proiect, credibilitate sau experienta insuficienta a solicitantului etc.).

Un raspuns pozitiv inseamna, practic, ca proiectul are sanse importante de succes, daca proiectul este realizat in conditii bune.

Pentru construirea proiectului se porneste de la informatiile cuprinse in pachetul informativ.

Activitatea trebuie concentrata in doua directii:

1. Completarea formularelor obligatorii (cerere de finantare, buget, matrice logica, plan de afaceri etc.).

2. Colectarea informatiilor anexa necesare (statut juridic al solicitantului si alte documente cu caracter juridic, CV-uri ale echipei proiectului, informatii care pot fi utilizate in argumentarea proiectului).

Ordinea in care sunt organizate informatiile intr-o cerere de finantare este ordinea optima pentru evaluarea sa.

Completarea cererii, insa, trebuie realizata in alta ordine, foarte utila in acest sens fiind matricea logica a proiectului (daca aceasta exista).

O ordine de elaborare a elementelor proiectului de finantare ar putea fi urmatoarea:

1. Definirea problemei care trebuie rezolvata.

In acest scop trebuie identificate problemele majore existente, dintre care trebuie selectata o singura problema care va fi vizata de proiectul dumneavoastra.

2. Stabilirea scopului proiectului: de regula, reprezinta rezolvarea problemei sau stadiul la care dorim sa ajunga ea in urma derularii proiectului.

Scopul trebuie sa fie unic si sa aiba o formulare concisa.

3. Stabilirea obiectivelor proiectului: reprezinta etape care trebuie atinse pentru atingerea scopului (Atentie! Obiectivele reprezinta ceea ce doriti sa obtineti, nu ceea ce faceti pentru a obtine ceea ce doriti).

Astfel, daca exista numai un singur mod de indeplinire a unui obiectiv pe care l-ati stabilit, este probabil sa fi stabilit de fapt o activitate.

4. Stabilirea activitatilor.

In aceasta etapa trebuie sa determinati ce anume trebuie facut pentru atingerea fiecarui obiectiv (stabilirea actiunilor), sarcinile care trebuie indeplinite in cadrul fiecarei actiuni (informatii esentiale in evaluarea necesarului de resurse si planificarea in timp), personalul necesar.

Resursele utilizate in aceste activitati se vor regasi in buget.

Aveti in vedere necesitatea argumentarii avantajelor si prezentarii riscurilor acestor activitati, demonstrand ca ati studiat si alte solutii posibile (eventual aplicate in alte situatii similare) atunci cand ati ales solutiile propuse in proiectul dumneavoastra.

5. Stabilirea planului de evaluare.

Evaluarea este necesara pentru a putea stabili in fiecare moment in ce conditii de calitate organizatia face ceea ce si-a propus.

Evaluarea se concentreaza asupra a 4 aspecte majore: resurse investite in proiect, activitati desfasurate, rezultate obtinute, beneficii realizate.

Pentru a putea fi realizata, ea necesita, de regula, informatii sistematice, ceea ce face necesara organizarea unei monitorizari a proiectului.

Costurile monitorizarii si evaluarii trebuie incluse in bugetul proiectului.

6. Realizarea bugetului.

Categoriile principale de cheltuieli se refera la resurse umane, echipamente si bunuri, transport, cheltuieli administrative, alte costuri si servicii, costuri aferente cladirilor si terenurilor (uneori), rezerve pentru situatii neprevazute (uneori), fiecare categorie de cheltuieli trebuind sa fie detaliata in buget.

Cheltuielile trebuie, de regula, grupate si functie de sursa din care vor fi acoperite: contributia solicitantului sau partenerilor, respectiv cofinantarea nerambursabila.

Observatie: realizarea bugetului dureaza destul de mult timp, planificati-va corespunzator activitatea de realizare a proiectului.

Uneori finantatorul nu ofera intreaga suma solicitata prin bugetul proiectului dumneavoastra, pentru ca nu a inteles argumentele privind necesitatea anumitor cheltuieli sau pentru ca a considerat suma nejustificat de mare.

Daca acest lucru va afecta calitatea rezultatelor proiectului, comunicati acest lucru finantatorului.

7. Justificarea proiectului: argumentati importanta si urgenta problemei vizate in proiect, avantajele pe care solutia de rezolvare propuse de proiect le care fata de alte alternative, capacitatea solicitantului si partenerilor de a desfasura proiectul.

8. Durabilitatea proiectului (modul in care vor fi finantate activitatile din proiect dupa incheierea finantarii nerambursabile).

Finantatorii sunt interesati, cel mai adesea, ca proiectele pe care le finanteaza sa traiasca cat mai mult timp, vor sa faca investitii pe termen lung.

Continuarea proiectului poate fi finantata din alt grant al aceluiasi finantator sau acordat de alt finantator, venituri aduse de activitatile proiectului, alte surse de finantare.

Daca intentionati sa solicitati pentru continuarea proiectului o alta transa de finantare, informati de la inceput finantatorul si argumentati foarte bine aceasta solicitare.

9. Stabilirea titlului proiectului: trebuie sa atraga atentia, sa evidentieze rezultatele si avantajele proiectului, sa fie clar si concis, dar evitand acronimele si termenii tehnici sau de jargon.

10. Realizarea rezumatului proiectului: trebuie sa cuprinda prezentarea problemei vizate, prezentarea solicitantului si a credibilitatii sale, prezentarea succinta a obiectivelor, a activitatilor si a metodologiei de evaluare, costul total al proiectului, a contributiei solicitantului si a cofinantarii solicitate, durabilitatea proiectului. Rezumatul este ultima componenta redactata.

Sursa: www.finantare.ro

marți, 10 august 2010

Calendarul finantarilor nerambursabile pentru ONG

A. Finantari nerambursabile cu termen limita

Programe de finantare

Termen limita

Fondul Comun pentru proiecte de Parteneriat UE-Moldova

15 august 2010

Actiune pregatitoare in domeniul sportului

31 august 2010

PROGRESS - 2 Protectie si incluziune sociala

31 august 2010

Programul Tineret in Actiune 2007-2013

1 septembrie 2010

LIFE+ Cerere de propuneri 2010

1 septembrie 2010

Programul "Europa pentru cetateni" (2007-2013)

1 septembrie 2010

Actiunea 4.5 - Sprijin pentru activitatile de informare destinate tinerilor si persoanelor care lucreaza in domeniul tineretului si in organizatiile de tineret

10 septembrie 2010

Programul Cultura (2007-2013): Sprijinirea organizatiilor active la nivel european in domeniul culturii

15 septembrie 2010

Cooperare europeana in domeniul cercetarii stiintifice si tehnice (COST)

24 septembrie 2010

Programul "Tineretul in actiune": Actiunea 4.6 - Parteneriate

8 octombrie 2010

Retea politica europeana in domeniul competentelor-cheie in educatia scolara

15 octombrie 2010

Retea politica europeana in domeniul conducerii institutiilor scolare

15 octombrie 2010

Programul de subventii pentru proiecte de comunicare pentru anul 2011

18 octombrie 2010

Actiunea 4.3 - "Sisteme de sprijin pentru tineret" - Sprijin pentru mobilitatea si schimburile de lucratori din domeniul tineretului

22 octombrie 2010

Programul Operational Comun Ungaria-Slovacia-Romania-Ucraina 2007-2013

26 octombrie 2010

Programul Tineret in Actiune 2007-2013

1 noiembrie 2010

Programul CANTEMIR, sesiunea 2010-2012

15 noiembrie 2010

Programul Cultura (2007-2013): Sprijinirea proiectelor culturale - 1.2.2. Proiecte de traducere literara

3 februarie 2013

Programul Cultura (2007-2013): Sprijinirea proiectelor culturale - 1.3. Proiecte de cooperare cu tari terte

3 mai 2013

Programul Cultura (2007-2013): Sprijinirea organizatiilor active la nivel european in domeniul culturii

15 septembrie 2013

Programul Cultura (2007-2013): Sprijinirea proiectelor culturale - 1.1. Proiecte multianuale de cooperare

1 octombrie 2013

Programul Cultura (2007-2013): Sprijinirea proiectelor culturale - 1.2.1. Proiecte de cooperare

1 octombrie 2013


Sursa:www.finantare.ro