marți, 25 octombrie 2011

Raport special privind gradul de eficacitate al proiectelor de e-guvernare sprijinite prin FEDER

Guvernarea electronica (e-guvernarea) se refera la operatii care se executa pe cale electronica intre stat si cetateni ori intreprinderi sau intre diferitele structuri din cadrul administratiei.

Raportul special nr. 9/2011 privind gradul de eficacitate al proiectelor de e-guvernare sprijinite prin Fondul european de dezvoltare regionala (FEDER)

Pentru a implementa e-guvernarea, sunt necesare tehnologii ale informatiei si comunicatiilor in combinatie cu schimbari pe plan organizatoric si cu utilizarea unor competente noi, scopul fiind de a furniza servicii publice de o calitate mai buna. Sprijinul care a facut obiectul auditului, pe care il acorda Uniunea Europeana, ia forma cofinantarii de proiecte in statele membre.

Acest audit al performantei efectuat de Curtea de Conturi Europeana (CCE) s-a concentrat pe perioada de programare 2000-2006 si pe patru state membre: Franta, Italia, Polonia si Spania.

In total, acestor state le corespund 3 miliarde de euro (45 %) din cheltuielile efectuate de FEDER pentru proiecte care tin de societatea informationala. Curtea a cautat sa obtina raspunsuri la urmatoarele intrebari: proiectele cofinantate au fost selectate in functie de o evaluare a necesitatilor existente? proiectele au fost executate asa cum s-a prevazut? proiectele sunt utile si sustenabile?

Curtea a concluzionat urmatoarele:

• planificarea la nivel national a actiunilor din domeniul e-guvernarii s-a ameliorat treptat in decursul perioadei de programare, insa, data fiind existenta unor deficiente la nivelul strategiilor din prima faza, proiectele cofinantate nu au abordat intotdeauna necesitatile prioritare in materie de dezvoltare a e-guvernarii;

• in general, au fost obtinute realizarile imediate preconizate pentru proiecte, dar, adesea, aceste realizari au inregistrat intarzieri sau au suferit o reducere a sferei de cuprindere ca urmare a unei conceptii deficitare sau a faptului ca nu s-a apelat la o metodologie de implementare;

• majoritatea proiectelor care au facut obiectul auditului erau valide din punct de vedere tehnologic, iar aplicatiile informatice dezvoltate au permis furnizarea de servicii electronice institutiilor publice, cetatenilor si intreprinderilor; de regula, sistemele cofinantate prin FEDER au beneficiat de o mentenanta corespunzatoare si erau sustenabile din punct de vedere financiar.

Curtea de Conturi formuleaza, in acest raport special, o serie de recomandari pentru conceptia viitoarelor proiecte de e-guvernare sau a unor programe similare. Printre aceste recomandari se numara si aceea ca statele membre ar trebui sa elaboreze strategii in materie de e-guvernare care sa se fundamenteze pe necesitati identificate, care sa vizeze obiective clare si care sa precizeze responsabilitatile care revin diverselor organisme tinute sa raspunda de indeplinirea acestor obiective.

De asemenea, selectia de catre statele membre a proiectelor de e-guvernare ar trebui sa se bazeze pe o evaluare a costurilor si a beneficiilor preconizate ale proiectelor. Nu in ultimul rand, Curtea de Conturi invita Comisia sa se asigure ca proiectele care beneficiaza de finantare prin FEDER tin seama de principiile si recomandarile prin care Uniunea Europeana vizeaza sa obtina o interoperabilitate transeuropeana.

Sursa: Comisia Europeana

www.finantare.ro